Lilla eko har funnit ett bra tag och redan från början varit återförsäljare av tygblöjor. I oktober 2014 lades de första beställningarna i webbutiken som då precis öppnats av Marie med familj. Det gör oss till den äldsta återförsäljaren av tygblöjor i Sverige!
Marie väntade deras andra barn och konstaterade att det kommer bli fullt i soptunnan och började kika på vilka alternativ som finns. Hon hittade då till tygblöjevärlden och det härliga community som fanns redan då, och fastnade snabbt och det blev till ett intresse. Det fanns några butiker på nätet, men hon tyckte att det behövdes en till och ville fokusera på att bygga upp en snygg e-handel med personlig service.
Butiken började med trygga och säkra märken som Alvehamn, Muksut, Imse Vimse och GroVia, och Marie visste också att hon ville sälja deras favoritinlägg från Geffen baby. Deras favorit hemma var skal + inlägg. Därför var det också klang och jubel när de kunde börja sälja gDiapers efter några månader - det var ju det hetaste som fanns i tygblöjevärlden! Och ja, klart man behövde (minst) tio skal i samma storlek fast de behövde tvättas så sällan.
Efter två år hade hon byggt upp en fantastisk kundskara och ett fint sortiment, och hon lämnade med glädje över flaggan till Judith och hennes familj för att fokusera mer på egena familjen igen. Men än idag använder Maries familj de stora vikisarna från Imse Vimse till allt möjligt.
Lilla eko var Judiths klara favoritbutik närhon var ny i tygblöjevärlden och nyss blivit mamma. Hon gillade sortimentet, men allra mest drogs hon till att det var en så snygg och proffsig look på webbutiken, och så den fantastiska servicen från Marie förstås! När hon fick höra att Marie ville sälja kände hon genast att det kunde passa deras familj.
De tog med glädje och iver över det som Marie hade byggt upp, och kompletterade snabbt med nya märken som de själva hade fastnat för, såsom RetroPi och BumGenius.
De hade en vision om att utveckla Lilla eko till butiken att vända sig till gällande allt kring "ekobebisen" och utökade sortimentet med ergonomiska bärdon och ullkäder från Disana. Planen innefattade också mycket mer, men lagret var för litet och innan de hann göra något åt den saken så hände det ofattbara. De, som kämpat i 9 år för att bli gravida med första barnet, väntade helt plötsligt tvillingar! Från noll till tre barn på 2 års tid, och Lilla eko fick inte längre den tid den förtjänade. Det kändes både vemodigt och skönt att lämna över till Frida.
För då kommer vi till oss som äger idag! Jag, Frida, och min lilla fluffamilj köpte Lilla eko våren 2021, precis samtidigt som jag gick tillbaka till jobbet från min föräldraledighet och maken tog över. När vi tog över kompletterade vi sortimentet med Eco Mini och Little Lovebum redan vi nylanseringen. Och en prelovedavdelning! Och snacka om succé!
Under våra år hitintills har vi utökat sortimentet med många spännande internationella tygblöljemärken och satsat på att ha ett brett svenskt sortiment. Idag har vi hela 10 svenska tygblöjemärken i sortimentet, något vi är mycket stolta över!
Vi har även breddat ullklädssortimentet till många fler modeller och lagt till förbrukningsvaror som tvål, schampotvål och en del kring tvätt. Samt en DIY avdelning för den som själv vill sy tex blöjor eller mensprodukter.
Under 2024 lanserade vi också vår första kurs för nybörjare inom tygblöjandet. Och fler finns i planerna. För här finns många idéer och planer och saker vi vill ta in i lagret. Så hänger man med på vår resa så händer det alltid något spännande!
Lilla eko har funnit ett bra tag och redan från början varit återförsäljare av tygblöjor. I oktober 2014 lades de första beställningarna i webbutiken som då precis öppnats av Marie med familj. Det gör oss till den äldsta återförsäljaren av tygblöjor i Sverige!
Marie väntade deras andra barn och konstaterade att det kommer bli fullt i soptunnan och började kika på vilka alternativ som finns. Hon hittade då till tygblöjevärlden och det härliga community som fanns redan då, och fastnade snabbt och det blev till ett intresse. Det fanns några butiker på nätet, men hon tyckte att det behövdes en till och ville fokusera på att bygga upp en snygg e-handel med personlig service.
Butiken började med trygga och säkra märken som Alvehamn, Muksut, Imse Vimse och GroVia, och Marie visste också att hon ville sälja deras favoritinlägg från Geffen baby. Deras favorit hemma var skal + inlägg. Därför var det också klang och jubel när de kunde börja sälja gDiapers efter några månader - det var ju det hetaste som fanns i tygblöjevärlden! Och ja, klart man behövde (minst) tio skal i samma storlek fast de behövde tvättas så sällan.
Efter två år hade hon byggt upp en fantastisk kundskara och ett fint sortiment, och hon lämnade med glädje över flaggan till Judith och hennes familj för att fokusera mer på egena familjen igen. Men än idag använder Maries familj de stora vikisarna från Imse Vimse till allt möjligt.
Lilla eko var Judiths klara favoritbutik närhon var ny i tygblöjevärlden och nyss blivit mamma. Hon gillade sortimentet, men allra mest drogs hon till att det var en så snygg och proffsig look på webbutiken, och så den fantastiska servicen från Marie förstås! När hon fick höra att Marie ville sälja kände hon genast att det kunde passa deras familj.
De tog med glädje och iver över det som Marie hade byggt upp, och kompletterade snabbt med nya märken som de själva hade fastnat för, såsom RetroPi och BumGenius.
De hade en vision om att utveckla Lilla eko till butiken att vända sig till gällande allt kring "ekobebisen" och utökade sortimentet med ergonomiska bärdon och ullkäder från Disana. Planen innefattade också mycket mer, men lagret var för litet och innan de hann göra något åt den saken så hände det ofattbara. De, som kämpat i 9 år för att bli gravida med första barnet, väntade helt plötsligt tvillingar! Från noll till tre barn på 2 års tid, och Lilla eko fick inte längre den tid den förtjänade. Det kändes både vemodigt och skönt att lämna över till Frida.
För då kommer vi till oss som äger idag! Jag, Frida, och min lilla fluffamilj köpte Lilla eko våren 2021, precis samtidigt som jag gick tillbaka till jobbet från min föräldraledighet och maken tog över. När vi tog över kompletterade vi sortimentet med Eco Mini och Little Lovebum redan vi nylanseringen. Och en prelovedavdelning! Och snacka om succé!
Under våra år hitintills har vi utökat sortimentet med många spännande internationella tygblöljemärken och satsat på att ha ett brett svenskt sortiment. Idag har vi hela 10 svenska tygblöjemärken i sortimentet, något vi är mycket stolta över!
Vi har även breddat ullklädssortimentet till många fler modeller och lagt till förbrukningsvaror som tvål, schampotvål och en del kring tvätt. Samt en DIY avdelning för den som själv vill sy tex blöjor eller mensprodukter.
Under 2024 lanserade vi också vår första kurs för nybörjare inom tygblöjandet. Och fler finns i planerna. För här finns många idéer och planer och saker vi vill ta in i lagret. Så hänger man med på vår resa så händer det alltid något spännande!
Lilla eko är först och främst en återförsäljare av olika märken. De har alla olika ställen de tillverkar sina produkter på och vi har därför valt att under varje produkt ha en flik, eller rullmeny, som heter "Ursprung och certifieringar". Detta för att du som kund, så enkelt som möjligt skall hitta informationen om just den produkt du är intresserad av.
Utöver det har vi även en allmän information om detta på varje varumärkes egna sida. De når du via Startsidan på bilden längst ner. Eller denna länk: https://lillaeko.se/pages/varumarken
Lilla eko är först och främst en återförsäljare av olika märken. De har alla olika ställen de tillverkar sina produkter på och vi har därför valt att under varje produkt ha en flik, eller rullmeny, som heter "Ursprung och certifieringar". Detta för att du som kund, så enkelt som möjligt skall hitta informationen om just den produkt du är intresserad av.
Utöver det har vi även en allmän information om detta på varje varumärkes egna sida. De når du via Startsidan på bilden längst ner. Eller denna länk: https://lillaeko.se/pages/varumarken
De flesta av våra varumärken har ingen förpackning alls. En del av tygblöjeprodukterna har en pappersetikett för lite extra information och några få varor kommer till oss i plastförpackning. Dock tar jag hand om de flesta av dem och återvinner istället för att de skickas ut det till er kunder.
Ullprodukterna från Disana och ManyMonth kommer till oss i plastförpackningar som de sedan förvaras i för att skydda dem mot yttre påverkan. De skickar vi även ut produkterna i, dock kan förpackningen vara öppnad av oss precis innan de packas ner. Detta för att de flesta produkterna synas noggrant innan de packas ner i paketet till kunden.
De flesta av våra varumärken har ingen förpackning alls. En del av tygblöjeprodukterna har en pappersetikett för lite extra information och några få varor kommer till oss i plastförpackning. Dock tar jag hand om de flesta av dem och återvinner istället för att de skickas ut det till er kunder.
Ullprodukterna från Disana och ManyMonth kommer till oss i plastförpackningar som de sedan förvaras i för att skydda dem mot yttre påverkan. De skickar vi även ut produkterna i, dock kan förpackningen vara öppnad av oss precis innan de packas ner. Detta för att de flesta produkterna synas noggrant innan de packas ner i paketet till kunden.
Preloved betyder begagnad eller secondhand. Inom tygblöjevärlden, och speciellt i Sverige, så är detta något som är både vanligt och populärt!
En av de stora fördelarna med tygblöjor är ju att de används om och om igen.
Preloved betyder begagnad eller secondhand. Inom tygblöjevärlden, och speciellt i Sverige, så är detta något som är både vanligt och populärt!
En av de stora fördelarna med tygblöjor är ju att de används om och om igen.
NIP (New in package/bag) En helt ny vara med förpackningen kvar. Detta skulle i vårt fall även kunna vara andrasortering av varor vi tar in nya. Istället för att skicka tillbaka dem om de har små defekter så säljs de i Preloved kategorin istället.
NOOP (New out of package) En helt ny vara som saknar förpackning. Detta skulle i vårt fall även kunna vara andra sortering av varor vi tar in nya. Istället för att skicka tillbaka dem om de har små defekter så säljs de i Preloved kategorin istället.
EUC (Excellent used condition) Nästan som ny. Använd men knappt märkbart. Resårer perfekta, inga fläckar eller övrigt slitage. Vit insida. Kardborrarna är vita och fäster perfekt. Här hamnar det vi köpt för att testa inför att ta in det i butiken. Varor som är provade, tvättade eller ullkurade men annars som nya hamnar här.
VGUC (Very good used condition) Använd sparsamt eller till synes sparsamt. Lite noppor, minimalt med fläckar/grånande insida. Kardborrar fäster utmärkt.GUC (Good used condition) Funktionsduglig men med spår av användning. Noppor, grånande insida och fläckar. Avslappnade resårer. Kardborren fungerar men är inte lika skarp som den en gång var. Lagningar kan förekomma utan att dessa påverkar funktionen.
UC (Used condition) En märkbart använd vara men som har lite liv kvar innan det är dags för reparation. Noppor, större fläckar, avslappnad resår. Kardborren fäster halvhjärtat. Små hål kan förekomma.
NIP (New in package/bag) En helt ny vara med förpackningen kvar. Detta skulle i vårt fall även kunna vara andrasortering av varor vi tar in nya. Istället för att skicka tillbaka dem om de har små defekter så säljs de i Preloved kategorin istället.
NOOP (New out of package) En helt ny vara som saknar förpackning. Detta skulle i vårt fall även kunna vara andra sortering av varor vi tar in nya. Istället för att skicka tillbaka dem om de har små defekter så säljs de i Preloved kategorin istället.
EUC (Excellent used condition) Nästan som ny. Använd men knappt märkbart. Resårer perfekta, inga fläckar eller övrigt slitage. Vit insida. Kardborrarna är vita och fäster perfekt. Här hamnar det vi köpt för att testa inför att ta in det i butiken. Varor som är provade, tvättade eller ullkurade men annars som nya hamnar här.
VGUC (Very good used condition) Använd sparsamt eller till synes sparsamt. Lite noppor, minimalt med fläckar/grånande insida. Kardborrar fäster utmärkt.GUC (Good used condition) Funktionsduglig men med spår av användning. Noppor, grånande insida och fläckar. Avslappnade resårer. Kardborren fungerar men är inte lika skarp som den en gång var. Lagningar kan förekomma utan att dessa påverkar funktionen.
UC (Used condition) En märkbart använd vara men som har lite liv kvar innan det är dags för reparation. Noppor, större fläckar, avslappnad resår. Kardborren fäster halvhjärtat. Små hål kan förekomma.
Lilla Eko erbjuder 30 dagars returrätt för oanvända varor, från det att du har mottagit ditt paket. För att bli godkända för retur ska produkterna vara otvättade, oanvända och i sina oskadade originalförpackningar. Du står själv för returfrakten.
Lilla Eko erbjuder 30 dagars returrätt för oanvända varor, från det att du har mottagit ditt paket. För att bli godkända för retur ska produkterna vara otvättade, oanvända och i sina oskadade originalförpackningar. Du står själv för returfrakten.
- Fyll i formuläret på sidan Returnera en vara. Länk till den hittar du här: https://lillaeko.se/pages/vill-du-returnera-en-vara. Det är viktigt att du fyller i alla fält. Du behöver inte kontakta oss på något annat sätt eller vänta på ett svar innan du går vidare till nästa steg.
- Skriv ut och skicka med returbekräftelsen i paketet eller skriv en egen lapp med ditt namn samt ordernummer på. Lägg den i paketet med varorna. Har du inte betalt via Klarna kommer vi återbetala genom en insättning på ditt bankkonto. Skriv i så fall med de uppgifterna på returbekräftelsen eller lappen så att vi kan göra överföringen snabbt och enkelt när vi sett att varorna är i rätt skick.
- Förpacka godset väl för att undvika skador. Återbruka gärna emballaget vi skickade med om det går, eller annat återbrukat emballage du har hemma. Alla produkter måste returneras med sina originalförpackningar, kompletta med samtliga tillbehör och etiketter om sådant har medföljt. Har du köpt något som är förpackat i plast går det självklart bra att plasten är öppnad.
- Sedan skall frakt köpas. Vi rekommenderar att man gör det själv genom PostNords "Skicka hem" eller likande tjänst. "Skicka hem" kan köpas i PostNords app eller på deras hemsida. Du får en qr-kod som du visar för ditt ombud som då skriver ut fraktsedeln och sätter på paketet.
- Om du vill att vi skall hjälpa dig med en fraktsedel för retur så väg paketet och maila information om vikten till oss. Därefter köper vi en frakt och mailar till dig. Den får du sedan skriva ut eller ta med qr-koden och visa upp hos ombudet på samma sätt som om du köper själv. Det kan ta lite längre tid då vi inte läser mailen dagligen. Köper vi frakten dras kostnaden för den av summan du får tillbaka.
- När vi fått paketet tittar vi på varorna så de är i samma skick som när vi skickade och att allt är med. Därefter betalar vi antingen tillbaka pengarna via Klarna eller sätter in på ditt konto. I samband med det så får du ett mail från oss så att du vet om allt såg okey ut och att pengarna är på väg och var du skall hålla utkik.
- Fyll i formuläret på sidan Returnera en vara. Länk till den hittar du här: https://lillaeko.se/pages/vill-du-returnera-en-vara. Det är viktigt att du fyller i alla fält. Du behöver inte kontakta oss på något annat sätt eller vänta på ett svar innan du går vidare till nästa steg.
- Skriv ut och skicka med returbekräftelsen i paketet eller skriv en egen lapp med ditt namn samt ordernummer på. Lägg den i paketet med varorna. Har du inte betalt via Klarna kommer vi återbetala genom en insättning på ditt bankkonto. Skriv i så fall med de uppgifterna på returbekräftelsen eller lappen så att vi kan göra överföringen snabbt och enkelt när vi sett att varorna är i rätt skick.
- Förpacka godset väl för att undvika skador. Återbruka gärna emballaget vi skickade med om det går, eller annat återbrukat emballage du har hemma. Alla produkter måste returneras med sina originalförpackningar, kompletta med samtliga tillbehör och etiketter om sådant har medföljt. Har du köpt något som är förpackat i plast går det självklart bra att plasten är öppnad.
- Sedan skall frakt köpas. Vi rekommenderar att man gör det själv genom PostNords "Skicka hem" eller likande tjänst. "Skicka hem" kan köpas i PostNords app eller på deras hemsida. Du får en qr-kod som du visar för ditt ombud som då skriver ut fraktsedeln och sätter på paketet.
- Om du vill att vi skall hjälpa dig med en fraktsedel för retur så väg paketet och maila information om vikten till oss. Därefter köper vi en frakt och mailar till dig. Den får du sedan skriva ut eller ta med qr-koden och visa upp hos ombudet på samma sätt som om du köper själv. Det kan ta lite längre tid då vi inte läser mailen dagligen. Köper vi frakten dras kostnaden för den av summan du får tillbaka.
- När vi fått paketet tittar vi på varorna så de är i samma skick som när vi skickade och att allt är med. Därefter betalar vi antingen tillbaka pengarna via Klarna eller sätter in på ditt konto. I samband med det så får du ett mail från oss så att du vet om allt såg okey ut och att pengarna är på väg och var du skall hålla utkik.